Co ovšem zavedení takového zákona znamená v praxi? Především by systematická evidence tržeb měla bránit rozvoji šedé ekonomiky a vzniku daňových úniků, a to povinností obchodníka vystavit Vám, jakožto zákazníkovi, účtenku a mít tak zdokumentované pohyby financí ve svém podniku.
Podnikatelé, kteří ve svém podniku přijímají platby od zákazníků v hotovosti, ve formě poukázek nebo stravenek, jsou povinni pořídit si pokladnu s připojením na internet. Tento pokladní systém pak každého živnostníka propojí s centrálním serverem finanční správy a odešle informace o každé proběhlé transakci. V případě malých podnikatelů je možné využít také zvláštního režimu, tedy vypisování oficiálních účtenek vydaných finanční správou.
Postup je jednoduchý – poskytovatel služeb naúčtuje zákazníkovi nákup a EET pokladna následně odešle informaci finanční správě. Z centrální evidence pak poskytovateli služeb přijde kód, který se ihned vytiskne na účtenku, která musí být automaticky vydána každému zákazníkovi. V případě, že si chce zákazník ověřit, že jeho nákup byl skutečně poctivě zaevidován, je možné tak učinit na internetu. Systém je ošetřen také pro případy, že by došlo k výpadku. V těchto případech je možné tržby zaznamenávat v offline režimu a následně pomocí datové zprávy, nejpozději do 48 hodin, uvědomit státní správu o výši tržeb během daného výpadku.